Mateřská škola Sokolovská 182 Praha 8
 

Znevýhodněné dítě

Dítě pochází z rodiny, kde jeho rodiče pro nedostatek rozumových schopností, hmotných prostředků, praktických dovedností nebo nedostatek citového vztahu, popřípadě pro nepříznivý zdravotní stav nejsou schopni, nemohou nebo nechtějí uspokojovat základní tělesné, psychické a sociální potřeby dítěte.

  • Dítě může pocházet z úplné rodiny.
  • Rodina dítěte může být neúplná v důsledku rozvodu rodičů, probíhajícího rozvodu rodičů, nebo proto, že rodiče spolu žili neoddáni a teď žijí každý sám nebo žijí s novým partnerem.
  • Rodina může být neúplná protože dítěti jeden nebo oba rodiče zemřeli.
  • Rodina může být neúplná, protože dítě se matce narodilo za svobodna a otec je buď neznámý nebo je známý, ale matka ho neuvedla do rodného listu dítěte nebo se otec k dítěti nehlásí.
  • Rodina je neúplná neboť jeden rodič je nemocný a druhý rodič péči nezvládá nebo není z nejrůznějších důvodů do péče zainteresován.
  • Dítě vyrůstá v širší rodině u příbuzných zvláště proto, že rodič zemřel nebo z důvodu nemoci se o dítě nemůže starat a druhý rodič je z nejrůznějších důvodů nedosažitelný.
  • Dítě vyrůstá mimo rodinu v dětském domově nebo v pěstounské rodině.
  • Rodina dítěte má průměrné nebo horší podmínky k bydlení.
  • Rodina byla vystěhována z bytu nebo jim vystěhování hrozí.
  • Dítě má špatné podmínky nebo žádné podmínky k učení a přípravě do školy, neboť rodina žije v jedné místnosti.
  • Rodina dítěte žije v prostředí ghetta (např. holobyty).
  • Rodina bydlí v lokalitě hůře dopravně dostupné.
  • Rodina dítěte žije v sociální i faktické izolaci.
  • Rodina, v níž dítě žije, zažila sociální otřes, který dlouhodobě zhoršil ekonomický stav rodiny a tento stav dopadá nejen na rodiče, ale i na dítě.
  • Rodiče dítěte mohou mít všechny typy vzdělání.
  • Rodič nebo oba rodiče mohou být nezaměstnaní.
  • Rodiče nebo rodič mají nízký plat, takže hmotné zabezpečení rodiny stačí pouze na nejnutnější výdaje.
  • Rodiče nebo rodič dítěte disponují pouze životním minimem.
  • Rodina se pohybuje v pásmu pod životním minimem.

Osobnost dítěte

  • dítě je inteligentní, bystré a zvídavé, se zájmem o dění kolem
  • dítě je snaživé a aktivní
  • zvládá bez větších problémů nároky školy nebo se učitelé shodují v tom, že kdyby mělo dítě lepší podmínky, jeho schopnosti by se plně rozvinuly a výsledky ve škole by byly lepší.
  • jeho sociální chování je přiměřené s dostatečnými rezervami k učení
  • v kontaktu s dospělými se chová ukázněně
  • v kolektivu vrstevníků se projevuje jako přátelské
  • dítě je dostatečně citlivé, se smyslem pro čestnost

Výtvarný návrh a ilustrace - Akademická malířka Táňa Svatošová www.tanart.cz, realizace CDI.CZ.